Du manipuleres!

Jeg har skrevet om Facebook – Cambridge Analytica sagen tidligere, men måske ikke understreget, hvor “farligt” det er:

Vi kan alle blive manipuleret af de teknikker som Cambridge Analytica benytter sig af. Jeg betragter mig selv som rimeligt habil med hensyn til at vurdere hvilken information, der er relevant for mig og til at afgøre om noget er (delvis) fake news. Men ved blot at kende “mine vaner” (“likes” på facebook, hvem jeg følger på Twitter og Snapchat, mine søgninger o.s.v.), så kan en nyhed, annonce eller et indlæg på de sociale medieer skrues sådan sammen, at jeg helt sikkert vil læse den.

Et forsimplet eksempel: Hvis jeg tit markerer “like” ved indlæg om succesfulde danske produkter, søger efter “produceret i Danmark” eller lignende, så er det ret sikkert at jeg vil læse en artikel, hvor illustrationen er en mand, der holder et skilt med “køb dansk”. Og måske oven i købet være mindre kritisk i vurderingen af artiklens indhold.

Ingeniøren har en artikel om danske reklamefolks møde med Computer Analytica her: ing.dk cambridge-analytica-underviste-skeptiske-danske-pr-folk

Så endnu en gang: UANSET HVOR DYGTIGE VI ER, SÅ KAN VI MANIPULERES – og vi bliver det.