Google bruger sin indflydelse

posted in: Tips | 0

Google er blevet uvenner med Alternative für Deutchland. Og man forstår egentligt godt AfD: Google plejer ikke at være så tilbageholdende, når det drejer sig om, at tjene penge på klik-annoncer, så hvorfor skal AfD ikke have lov til at bruge ordet Angela Merkel i deres annoncer – Hillerød VVS må da gerne skrive Brønshøj VVS i deres annoncer og søgeord. Men det er tilsyneladende heller ikke det, Google har protesteret mod: Det er fordi hjemmesiden som annoncen linker til, er usmagelig. Jeg må altså godt lade mit firma Arnes Bolcher indrykke en annonce med søgeordet Nørregades Bolcher, hvis bare annoncen ikke henviser til Hundeprutter.

Denne gang er de fleste af os nok enige med Google i at der er tale om en usmagelig annoncekampagne, men er vi også det næste gang? Det er dybt problematisk at et så væsentligt element i vores informationsformidling ligger i hænderne på et privat firma hjemmehørende i et andet land.