Egen mailserver… eller?

posted in: Software, Tips | 0

Gratis mailboks

Der findes mange muligheder for at få en gratis mailkonto med masser af plads til de mails, du gerne vil gemme, fx: Googles Gmail med 15 GB plads, Microsofts Outlook.com med 5 GB og Apples iCloud med 5 GB. Og disse mailsystemer har oven i købet den fordel, at det både er mail, aftaler og kontaktpersoner, du får synkroniseret med din smartphone.

Men der kan være grunde til, at du ikke ønsker en af disse løsninger:

  • Du har behov for mere plads (og en egen harddisk koster ikke så meget)
  • Du ønsker en mailadresse, der indeholder dit firma- eller personnavn

Lejet mailboks

Så kan du skifte til en betalingsløsning – i mange situationer er de ikke særligt dyre. Fx Googles GSuite med 30 GB til 30 kr/bruger/måned eller med ubegrænset plads for 60 kr/bruger/måned eller Microsofts Office365 E1 med 50 GB til 56 kr/md/bruger eller 50 GB + Office programmer til 88 kr/md/bruger. Hvis du kan klare dig uden synkronisering af kalender og kontaktpersoner kan du købe et domæne hos one.com og oprette ubegrænset antal mailadresser med samlet pladsforbrug på 25 GB for 19 kr/md. Der findes også en del uafhængige hostingfirmaer, der tilbyder Hosted Exchange (svarende til Office365 E1), men de er ofte dyrere end Microsofts Office365 tilbud. Vi har dog fundet et godt tibud hos OVH til 36,50 kr/md/bruger for 50 GB.

Resume:

  • GSuite, årligt fra 360 kr/bruger
  • Office 365, årligt fra 672 kr/bruger
  • OVH hosted Exchange, årligt fra 440 kr/bruger
  • one.com, årligt fra 228 kr (ubegrænset antal brugere, ingen kalendersynkronisering)

Men der kan også være grunde til, at du ikke ønsker disse løsninger:

  • Du bryder dig principielt ikke om, at dine mails skal lige på en server i Langtbortistan
  • Du mener, du kan gøre det billigere, fx fordi, du har flere mail-domæner, ekstra pladsbehov eller mange brugere
  • Du ønsker en ekstra funktionalitet, som ovenstående systemer ikke har
  • Du har et eller andet internt system, som skal have tæt forbindelse til din mailserver

Egen mailserver

Så må du have gang i din egen mailserver. Eller måske en udvidet mail- og samarbejdsserver. eller fildelingsserver. Og der er masser af muligheder og det behøver ikke være voldsomt dyrt. I mange år var det mest oplagte valg til den slags en Microsoft Windows SmallBusinessServer med en indbygget Exchange server, men det produkt har Microsoft ikke solgt siden Windows 2011. En Windows Standard server + en Exchange server er meget, meget dyrere. Microsoft vil gerne have at vi vælger deres serviceløsning Office365. Og det efterlader et hul i markedet til mailservere til installation i mindre firmaer.

Forudsætninger

Du skal bruge en internetforbindelse med en fast ip-adresse så mails udefra kan finde ind til din server. Og du skal bruge en fysisk maskine til at installere det på. Afhængig af hvor mange mailbrugere, du har er det nu ikke det store problem: Du kan bruge en aflagt PC, der ikke længere skal bruges som arbejdsstation, du kan købe en brugt PC eller du kan klare dig med en lille Raspberry Pi med en ekstern harddisk. Den sidstnævnte løsning, incl din egen private sky til fildeling kan du løse mere om på vores side her: rpiot.dk mail- and webserver

Vi har en række alternative mailløsninger kørende, som du kan prøve af, hvis du er interesseret. For alle serverne kælder, at du kan logge ind på den tilhørende webmail med brugernavnet demo og password InfoShare17. (Og mailen kan selvfølgelig også læses fra et mailprogram som Outlook, Thunderbird eller Apple Mail)

Hmail server med Horde webmail

Det kører bl.a. på vores domæne 806010.dk Som login skal du skrive brugernavn incl. domænenavn, altså demo@806010.dk. Horde har både mail og kontaktpersoner og vi har udvidet med opgaver og noter – men det er kun mail, der synkroniseres med din telefon, når du sætter mailforbindelsen op på telefonen.

En aflagt PC har i årevis leget mailserver for 8-9 domæner. Hmail har også et web-baseret administrationssystem, så brugere kan styres fra din browser.

Horde benyttes også som webmail på den SME-server, der står på adressen d18.dk. SMEserver har et omfattende web-baseret administrationssystem, hvor man oprette brugere, delte mapper, printere, ekstra domæner m.v. (Brugernavn demo og password InfoShare-17). Derudover så er der mange open source systemer, der er mere eller mindre klargjort til at blive installeret på SME, se SME contrib

Horde indbakke

eGroupware og Dovecut:

forretnings.info har vi systemet eGroupware kørende. Systemet tilføjer en mængde yderligere web-applikationer og viser også din mail, men indeholder ikke sin egen mailserver, så den ligger nedenunder. Vi har brugt en Dovecut mailserver og det hele kører på en Ubuntu Linux server i en virtuel Linux maskine på en Windows 2012 Core server. Mange fine systemnavne, men den samlede pris for licenser er kr 0.

egroupware brugergrænseflade

zarafa

deler.info har vi en zarafa mailserver kørende. Den kører på en virtuel Ubuntu maskine i Windows 12 core. Zarafa har de sædvanlige mail, kalender, kontakter, opgaver og noter, men derudover så benytter zarafa MailSync til at kunne synkronisere med din smartphone: Vælg “Exchange Active Sync” og få kalender og kontaktpersoner med i synkroniseringen. Zarafa er gratis men MailSync koster lidt.

zarafa indbakke

DeskNow

På interopus.net har vi en DeskNow løsning kørende. DeskNow er en mail- og samarbejdsserver, så ud over de sædvanlige muligheder kan man også gemme filer på serveren og dele kalendere og andre mapper, fx opslagstavler. DeskNow kan også udvides med MailSync så du kan få “det hele” med ned på din telefon. DeskNow er kun gratis i en reduceret version, men den er billig, fx 5 brugere for 1.050 kr een gang for alle og diskplads bestemmer du selv i form af det hardware du anskaffer. Skal du også have MailSync med koster det ekstra 525 kr for 5 brugere. Een gang for alle. Plus hardware og strøm og gulvplads.

DeskNow brugergrænsefladeApple OSX Server

infodok.eu har vi en Apple OSX server kørende. Det er et lidt besynderligt produkt Apple har lavet her, men hvis man har en Mac er det billigt at ændre den til en OSX Server: 148 kr en gang for alle. Men en OSX Server er mest beregnet til personlig hjemmeside, fildeling og oprettelse af web-kalender. Samt administration af opsætning af Apples enheder: iPhone, iPad, Mac. Den “indbyggede” mailserver er den almindelige Linux (OSX bygger på Linux) postfix kombineret med Cyrus IMAP opensource mail systemet. Man kan ikke oprette brugere via browser interfacet men man kan i et vist omfang godt administrere oprettede brugere. Den “personlige hjemmeside” har det layout som Apple har bestemt og det er så det. Det ser lidt ud som om, Apple ikke rigtigt har kunnet bestemme sig til om OSX skulle blive til noget eller ej. Der er en vejledning til mailserver på Mac her: peachpit.com Mac OS X mailserver

Andre

Som alternativer til Exchange burde vi have haft et par stykker mere med, men dem har vi ikke kørende som demosystemer i øjeblikket: De kører på en række Linux distributioner og findes alle som gratis community versioner og som betalte kommercielle systemer.

Og så den anden vej

Hvis du har en Exchange server og har behov for at kunne benytte mailklienter, der ikke benytter Microsofts MAPI standard 8altså det modsatte af alle ovenstående), så kan du benytte

Davmail

“The main goal of DavMail is to provide standard compliant protocols in front of proprietary Exchange. This means LDAP for global address book, SMTP to send messages, IMAP to browse messages on the server in any folder, POP to retrieve inbox messages only, Caldav for calendar support and Carddav for personal contacts sync. Thus any standard compliant client can be used with Microsoft Exchange.”