Forbedret sikkerhed? eller markedsføring?

Google har fundet et sikkerhedshul i Windows og offentliggør det. Det synes Microsoft ikke om for det gør det jo lettere at udnytte det. Det kan du læse om fx hos Komputer for alle

Ikke mindst i USA, hvor der sælges mange Chromebooks (Google produkt) har Google en vis markedsføringsmæssig interesse i at offentliggøre problemer i Windows.

Men Microsofts reaktion på problemet synes også at have elementer af markedsføring indbygget: Det står noget uklart om problemet kun findes i Windows 10 eller om det kun kan løses hvis man opdaterer sin i øvrigt fremragende og stadig Microsoft supporterede Windows 7 til Windows 10.

Om denne uklarhed skyldes annonceringerne fra producenterne eller sløseri i den journalistiske bearbejdning af informationerne kan jeg ikke gennemskue – og desværre så har jeg (forhåbentligt undtagelsesvis) ikke selv udforsket sagen til ende, så jeg kan ikke komme med den forkromede sandhed her.

Men blot advare om, at det ser ud til at sikkerhedsforhold også er blevet et middel i producenternes indbyrdes konkurrence og derfor skal læses med forsigtighed.

Googles annoncering

Diskussion af problemstillingen på ArsTechnica