Programmering af enkle tegnefilm

posted in: Programmering | 0

Et billede siger mere end 1000 ord. Og så siger et levende billede vel endnu mere. For at gøre det enklere at programmere små tegnefilm fx til spil eller instruktion – eller bare for sjov – så er der udviklet en række enkle programmeringsværktøjer, hvor man med en ret lille indsats kan få lavet en glimrende illustration til en eller anden problemstilling.

Så hvis du har lyst og tid kan du ptøve at lege lidt med et af disse:

Processing: Sproget minder om java, men med utolig enkel håndtering af grafisk elementer – statiske eller i bevægelse. Sproget er videreudviklet til brug på Android enheder og i forbindelse med microcontrolleren Arduino. Du finder det her: processing.org og kan læse mere om sprogets historie på Wikipedia: wiki Processing (programming_language)

Et kort over USAs valgresultat kræver blot 25 linjers kode:

processing-sketch_jun11a

Scratch fra M.I.T. minder næsten mere om Legoklodser end om programmering.På kort tid kan man lave en lille tegnefilm med færdige figurer eller sine egne uploadede helte. Du skal ikke installere noget, men arbejder blot med sproget på deres hjemmeside og der er adskillige instruktionsfortællinger, som kan hjælpe dig igang. Du finder det her: scratch og du kan læse mere om historien m.v. i deres egen wiki her: Scratch Wiki

ashampoo_snap_2016-10-15_17h30m45s_011_

Hvis du bliver grebet af spil-udvikling, kan du her læse om en række andre gratis udviklingsværktøjer:

https://www.vg247.com/2014/08/26/best-free-game-development-tools/

http://www.makeuseof.com/tag/five-free-game-development-tools-make-your-own-games/

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Video_game_development_software